Sari la conținut
Cum să alegem cărțile potrivite în funcție de vârsta copilului

Cum să alegem cărțile potrivite în funcție de vârsta copilului

De ce este importantă alegerea? O poveste care atrage un bebeluș nu va avea același efect asupra unui preșcolar sau a unui școlar mic. Dacă doriți ca lectura să nu fie doar o obligație înainte de culcare, ci o adevărată experiență plăcută și captivantă, trebuie să alegeți cărți potrivite fiecărei etape de vârstă. Acest ghid vă va ajuta să faceți alegerile corecte.

0 – 3 ani: Cartea ca jucărie

Ce să căutați:

  • cărți cartonate, cărți ilustrate și tactile

  • cuvinte simple, sunete și rime

  • pagini groase din carton rezistent

De ce:
Cărțile îi ajută pe copii să asocieze imaginile cu cuvintele, ceea ce constituie baza dezvoltării viitorului lor vocabular. Nu uitați că, la această vârstă, copiii învață prin imitare – dacă vă văd citind, vor dori și ei să facă același lucru.

Sugestie de carte:

Cunoaște prin atingere – versuri amuzante și ilustrații pe care copilul le poate explora și prin simțul tactil.

3 – 4 ani: Primele povești din lumea reală

Ce să căutați:

  • povești scurte despre situații cotidiene

  • motive repetitive

  • o intrigă simplă, un mediu familiar

De ce:
La această vârstă, copiii caută siguranță și o mai bună înțelegere a lumii din jurul lor. Poveștile despre grădiniță, despre cum să se comporte cu prietenii sau despre ce se întâmplă atunci când greșesc îi ajută să înțeleagă mai bine realitatea.

4 – 5 ani: Imaginația începe să lucreze din plin

Ce să căutați:

  • povești cu animale care au trăsături și „probleme” umane

  • povești cu un început și un sfârșit clar

  • povești în lanț sau ritmice

De ce:
Copiii încep să înțeleagă diferența dintre poveste și realitate. Ei apreciază previzibilitatea – știu că binele va învinge și că totul se va termina cu bine. Poveștile pline de fantezie îi învață să gestioneze emoțiile și conflictele interioare.

Sugestie de carte:
Povești despre emoții – animalele îi ajută pe copii să înțeleagă furia, frica sau tristețea.

6 – 7 ani: Eroi cu care pot empatiza

Ce să căutați:

  • povești mai lungi cu un fir narativ captivant

  • povești cu eroi și personaje negative clar conturate

  • povești cu morală

De ce:
Copiii sunt deja capabili să distingă între propria lume și cea a personajelor din cărți. Le place să se identifice cu eroii, să îi susțină și să trăiască alături de ei aventurile. Vocabularul lor se dezvoltă și pot să se concentreze asupra unor texte mai lungi.

8 – 10 ani: Viața reală

Ce să căutați:

  • povești cu copii ca personaje principale

  • cărți despre prietenie, școală sau animale

  • situații reale presărate cu tensiune și umor

De ce:
Copiii de vârstă școlară se îndepărtează adesea de povești. Ei caută povești „din viață”, cu care se pot identifica. Capacitatea lor de a percepe diferite perspective și de a crea propriile povești îi transformă în cititori ideali pentru cărți de aventuri cu teme realiste.

Sugestie:
Stickere 3D – datorită fundalului A3 imprimat pe ambele părți și posibilității de reutilizare, pot fi recreate multe povești amuzante, al căror autor este chiar copilul.

Nu uitați că nu contează doar ce citește copilul, ci și cu cine. Vocea dumneavoastră, prezența și reacțiile dvs. transformă lectura într-o experiență pe care copiii o vor purta cu ei până la maturitate.


 

Sursă:
Annamária, K. (2018). Mese az érzelmi intelligencia fejlesztésében, szerepe a nevelésben-oktatásban. În Fehér Ágota & Megyeriné Runyó Anna (eds.), A mese szerepe a nevelésben, oktatásban. A Brunszvik Teréz Szakmai Napok keretében szervezett II. Nemzetközi Kisgyermeknevelési Konferencia kötete. Apor Vilmos Katolikus Főiskola. Vác, pp. 138–147.

 

Cum să pregătiți copilul pentru revenirea la școală: 7 sfaturi care funcționează
Peisaj de toamnă plin de jocuri și idei